Schrijf u nu in voor de gratis nieuwsbrief

Aanmelden

Nieuws

Vrijdag 8 februari 2019

Bouwproducenten ontevreden over duurzaamheid

 

Producenten voor de bouw geven zichzelf maar een zuinige 5,5 als het gaat om het vermarkten van hun duurzame productportfolio, zo blijkt uit de Nationale Benchmark Duurzaam Produceren voor de Bouw, een onderzoek van het NIBE. Vooral als het gaat om het succesvol in de markt zetten van een duurzame productlijn en een gesegmenteerde marktbenadering geeft men zichzelf een onvoldoende.

 

 

Wel is er een kopgroep onder de producenten te definiëren waar duurzaamheid een speerpunt voor is. Deze producenten zijn wel in staat de markt succesvol te bewerken met een duurzaam portfolio en boeken beduidend meer commercieel succes dan anderen. Aan dit benchmarkonderzoek, uitgevoerd in de winter van 2018, deden ruim 100 producenten van bouwmaterialen mee.

Er is een onomkeerbare trend zichtbaar in de bouw om gebruik te maken van duurzame bouwmaterialen, versterkt door een aangescherpte wetgeving op dit gebied
Ruim 60% van de deelnemers gelooft dat de productie van duurzame bouwmaterialen van groot belang is voor het commerciële belang van de organisatie. Bedrijven in de bouw zijn nu vooral bezig met het introduceren van nieuwe producten en diensten (44%) en het verhogen van de tevredenheid en productiviteit van medewerkers (41%).

Opvallend is dat maar liefst 71% van de zogenoemde kopgroep in dit onderzoek, het halen van duurzaamheidsdoelen en het doorvoeren van het MVO-beleid het hoogste op de prioriteitenlijst heeft staan. Deze kopgroep ziet duurzaamheid als een wezenlijk onderdeel van de identiteit van de organisatie en weet daar ook commercieel van te profiteren. Deze bedrijven groeien doorgaans sneller dan het marktgemiddelde.


Op dit moment geeft slechts een derde van de respondenten aan dat hun productportfolio voor 75% uit duurzame producten bestaat. De verwachting is dat dit over twee jaar bij bijna de helft van de ondervraagden het geval zal zijn en in 2025 bij ruim twee derde. Het verankeren van MVO en duurzaamheidsdoelen op de directie-agenda lijkt een logische eerste stap naar het succesvol ontwikkelen en vermarkten van een duurzaam productportfolio, gevolgd door het omarmen van nieuwe technieken en methoden voor verduurzaming.
 

 

 

Bestel nu 2 gratis proefnummers Terug

 


 

Overig nieuws van die dag

Meer

Stelling

'Stoppen met gebruik van tropisch hout is genadeslag voor het bos!'
Stem & reageer Lees de uitslag