Ga naar hoofdinhoud

Resthout wordt rusthout

De constructie van dit paviljoen in Montana, Xylem genaamd, is gemaakt van staal, maar dat zie je bijna niet. Diébédo Francis Kéré bekleedde de constructie namelijk met veel kaphout om dit rustpunt nabij een kunstschool een natuurlijk gevoel te geven.

Het hout komt uit de streek en is restmateriaal van bosbouwers. Die kappen regelmatig het pondorosa en grenen uit om te voorkomen dat boomkevers en parasiten zich te gemakkelijk door het woud verspreiden. Kéré zag er mooi materiaal in voor het paviljoen van het Tippet Rise Art Center in het plaatsje Fishtail. Het gebouw staat op enige afstand van het hoofdhuis, aan het begin van de wandelpaden die vanaf daar de omringende natuur in gaan.

De constructie bestaat uit stalen dragers op een betonnen fundering, die een stalen netwerk van hexagonale vormen dragen. Daarin zijn bundels van het hout aangebracht in verschillende lengten. De dragenrs zijn ook geheel met het hout omkleed. Het zitmeubilair is eveneens van het hout gemaakt. Het paviljoen heeft in vorm referenties aan een toguna, het soort centrale gebouw waaronder bij de Dongon-cultuur (Mali, Burkino Faso) de dorpsoudsten vergaderen. Kéré houdt kantoor in zowel Berlijn, Duitsland, als in Gando, Burkoino Faso.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer