Ga naar hoofdinhoud

10 trends voor 2021

Van alle kanten hoor ik dat houtbedrijven het jaar goed zijn begonnen. Vanaf dag één gingen ze vol aan de bak. Met alle goede voornemens om het succes van 2020 minimaal te evenaren. Wat zijn de tien grootste trends voor dit jaar? Ik zet ze voor u op een rijtje.

1. Meer woningen. De bouw draait door. Dat moet ook wel, want tot en met 2030 is er een sterke vraag naar circa 1 miljoen nieuw te realiseren woningen. En daar komen verduurzaming en onderhoud van bestaande woningen nog bovenop.

2. Meer geld. Consumenten blijven, net als in 2020, flink wat geld besteden aan uitbreiding van hun woongenot.

Onderdeel van de schakel

3. Meer hout. Hout staat om meerdere redenen op de kaart. De campagne ‘Hout. Natuurlijk van nu’ zegt hier terecht over: “Houten producten zijn niet alleen bouwversnellers, maar ook stressverlagers, sfeerverhogers, waardeverhogers, levensverlengers, stikstofvangers en visieverrijkers.”

4. Meer vernieuwing. Met als kernwoorden: slim, duurzaam, circulair, goedkoper en sneller.

5. Meer prefab. Met meer directe leveringen door fabrikanten, online aanbieders tot complete houtenhuizenfabrieken aan toe. Handelaren proberen onderdeel van deze schakel te worden.

6. Meer verkoop aan particulieren. Ze ontdekken de houthandel als betaalbare leverancier van kwaliteitsproducten. Ook bestelt de consument steeds vaker direct bij timmerfabrieken.

Groter en beter

7. Meer schaalvergroting en synergie. Door uitbreiding, acquisities, aantrekken van vreemd kapitaal en ketensamenwerking. Handel en industrie zijn nog erg gefragmenteerd. Ben je groter, dan kun je meer/grotere orders aan en ben je een aantrekkelijkere partner in het bouwproces.

8. Meer automatisering en industrialisatie. Zowel innovaties als finetunen. Dit alles om klanten op een vooruitstrevende en hoogwaardige manier te blijven bedienen.

Strubbelingen

9. Meer internetverkopen. Dat hebben we te danken aan corona. Meer klanten bestellen via de telefoon, app, mail en website, waarna de order klaarstaat of wordt bezorgd.

10. Meer strubbelingen in de houtmarkt. Voorlopig blijft de vraag groot, het aanbod klein(er), vertraagt de overzeese aanvoer en stijgen de prijzen.

Lees ook: Met een dubbel gevoel de drempel over

Marleen van Herwijnen
hoofdredacteur & woodfluencer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer