Ga naar hoofdinhoud

Allemaal hard richting houtbouw

Zo! Die gaan we merken. Een geniale maatregel: iedereen maximaal 100 kilometer per uur rijden. Het maakt de geesten rijp voor niet alleen de CO2 en de stikstof-maatregelen, maar überhaupt voor de Energietransitie.

Ik behoor tot de mensen die het meeste daadwerkelijk ‘last’ gaat hebben van die maatregel, want mijn teller tikt per jaar makkelijk de 50.000 kilometer aan, voornamelijk in Nederland gereden, en dan rijd je lang niet altijd in de spits en wel afstanden waarop het in tijd significant uitmaakt of je de wagen op een kruissnelheid van 30 kilometer per uur sneller kunt houden.

Stadgenoot ziet het positief

Toch ben ik al meteen begonnen met #ikrijdnualhonderd, want als het goed is voor milieu en gezondheid, waarom dan wachten tot de wet erdoor is en alle borden op de goede plaats staan? We moeten #ikrijdalhonderd ook als een geweldige kans zien. Ik hoorde stadgenoot Pieter Derks vandaag al langs dezelfde lijnen reageren op de radio. Hij stelde: ‘Als we nu afspreken dat als iedereen elektrisch rijdt, dat we dan weer wel allemaal 130 mogen, moet je eens zien hoe de VVD zal gaan laten zien hoezeer het een partij voor vergroening gaat zijn.’

Dit raakt de bouwondernemers

In mijn hoofd speelde dezelfde gedachte. Ik kom al lang op ondernemersbijeenkomsten van bouwbedrijven en mag dan altijd graag langs het geparkeerde vervoersblik lopen. Geen wagens om 100 mee te tuffen, meestal. Meer van die karretjes die bij 170 op de Autobahn langzaam wakker beginnen te worden. Deze bouwbevorderende maatregel raakt de bouwondernemers dus rechtstreeks in hun eigen liefhebberij, duivels goed bedacht. (Ook ken ik veel boeren die het een stuk beter hebben dan nu zo luidkeels wordt beweerd en dat showen met hun vette waggie).

Afscheid van denken in beton

Dit honderdtuffen met zijn allen gaat ons allemaal op de feiten wijzen. Dat we af moeten van die diesels, van die gasketels, van dat consumeren én van dat denken in beton, staal en steen. We hebben allemaal vanaf nu meer tijd op de weg om na te denken over hoe we de wereld gaan veranderen. Aangezien houtbouw al sinds jaar en dag als ideale oplossing voor het probleem voor handen is, teminste waar het de bouw betreft, kan ik die maximumsnelheidsmaatregel niet anders zien dan het begin van een houtrevolutie waarvan we de omvang tot voor kort niet hadden kunnen vermoeden. Dus: wees voor houtbouw, doe mee met #ikrijdnualhonderd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer