Ga naar hoofdinhoud

Blikveld verruimen

Toen ik een aantal jaren geleden mijn eerste baantje in de houtindustrie veroverde – nog altijd hulde aan die ene directeur die mij toen, midden in de crisis, toch aannam! – leerde ik al snel dat werk anders is dan school.

Er werden geen al te goede marges gemaakt. Timmerfabrieken vochten elkaar de tent uit om maar ónder de kostprijs te mogen leveren. Daardoor was de focus volledig gericht op kostenreductie.
En vooral ook op geen fouten maken. Want als je al onder de prijs zit, kun je je geen misstap meer veroorloven. De spreekwoordelijke dubbeltjes werden meermaals omgedraaid, wat geen slechte leerschool was in het begin van mijn houtcarrière.

Verhoging van de klantwaarde

Als we naar het heden kijken, laten we dan ook eerlijk zijn en constateren dat het verlagen van de verkoopprijs van houten kozijnen niet per se veel meer marktaandeel oplevert. Toen PVC-kozijnen op een gegeven moment gunstiger geprijsd werden, wonnen ze snel marktaandeel. Echt niet alleen vanwege de prijs, maar met name door productdifferentiatie.

Al die mega-investeringen door timmerfabrikanten in grote CNC-machines, hebben die een verhoging van de klantwaarde teweeggebracht? Zeg eens eerlijk? Nee hè? Dat we naar leveringsconcept 3 zijn gegaan en begonnen te beglazen, dát was pas klantwaarde. Terwijl dit in vergelijking met geld steken in het CNC-machinepark, investeringen waren die nog wel meevielen.

Een extra euro

Maar denk nou eens door: waar wordt die klant nou vrolijk van? Voor wat is hij/zij bereid te betalen, nu en in de toekomst? Welke diensten of producten kun je nog meer aanbieden naast je kozijnen, ramen en deuren?

Ik kan er wel honderd verzinnen, want wat houdt je tegen om het blikveld iets te verruimen? Het is gemakkelijker een extra euro te verdienen aan een klant die al het vertrouwen in jou heeft, dan weer nieuwe klanten te vinden.

Splinter

Deze opinierubriek wordt geschreven door een selecte en gevarieerde groep vaklieden in de houtsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer