Ga naar hoofdinhoud

De architect en de ‘nieuwe media’

Dat hoor je niet vaak meer ‘de nieuwe media’. Deze oude man weet nog dat we het daar over hadden, alweer een jaar of vijf geleden. De socials vielen daar onder, en video. Volgens mij nog niet eens videovergaderen. Zullen de ‘nieuwe media’ het intermenselijk contact vernietigen?

Architecten dòen altijd wel alsof ze reuze druk zijn en ab-so-luut geen verkopers over de vloer willen, ondertussen is de relatie tussen architecten en leveranciers juist een heel innige. Al was het maar omdat architecten sowieso altijd het nieuwste van het nieuwste en het neusje van de zalm willen hebben, maar eigenlijk nog eerder omdat ze nog veel liever helemaal zelf iets bedenken en het de leverancier dan laten uitvoeren.

Zoiets vraagt een vrije ruimte om met elkaar te discussiëren. Liefst tijdens een sessie met wat collega’s in het eigen kantoor, of eerst met omtrekkende bewegingen op een beurs en daarna misschien wel juist op een reisje naar de fabriek. Het menselijk contact is het smeermiddel dat de grijze stof actief maakt en de gedachten doet stromen. Ik ken veel subculturen in de bouwbranche, en overal zijn incentives, workshops, productpresentaties, bedrijfsbezoeken. Ik denk dat de architectenwereld daarvan het deel is dat het meest daadwerkelijk nut heeft van deze intermenselijke kruisbestuiving.

De leveranciers weten maar al te goed hoe belangrijk de architect is in het bouwproces en ook hoezeer een architect open staat voor nieuwe suggesties, innovaties, texturen en structuren. Wie het zich kan permitteren heeft dan ook een paar vertegenwoordigers op de weg om specifiek architecten te ‘bewerken’. Ze hebben meestal mooi materiaal bij zich, maar het gaat om de overtuigingskracht, het luisteren en meedenken.

En juist die contacten zijn nu grotendeels verwaterd. En wat mij in deze tijd dan zo opvalt is hoe weinig er geprobeerd wordt om die communicatie naar de ‘nieuwe media’ te tillen. We vertrouwen op de handelsreiziger, de salesman of -vrouw. Die moet het doen. Valt die weg, dan lijkt het alsof we niets meer kunnen.

Ja, diezelfde salespersoon gaat nu zijn ding doen in zijn eigen social network: aan vrienden vertellen wat die vrienden al weten. Levert veel ‘likes’ op, maar weinig new business. En ok, ik ben al een paar pogingen tot webinar-per-zoom tegengekomen. Maar verder is het akelig stil.

Mag ik eens wat suggesties doen? Tussen de handelsreiziger en de ‘nieuwe media’ heb je nog altijd de ‘traditionele media’: vakbladen, vakwebsites. Dat zijn ongekend krachtige kanalen. Want die komen in de haarvaten van de branches, bij iedereen die er toe doet. En ze zijn, tenminste die van de uitgeverij waar ik voor werk, van hoge journalistieke kwaliteit, inspireren, motiveren en informeren. Er zijn mogelijkheden om daar in contact te komen met architecten. Een van die mogelijkheden heet ‘adverteren’: maak bekend wie je bent, wat je te bieden hebt en waar je te bereiken bent.

Maar de uitgeefbranche heeft tal van andere mogelijkheden. Mijn collega’s van Eisma Content Marketing, bijvoorbeeld, stuk-voor-stuk professionele journalisten, filmers, tekenaars, animators, kunnen magazines produceren, advertorials, video’s, tekenfilms, graphics. Geen gelikte reclamefolders, geen reclamefilmpjes, maar informatie op zo’n manier aanbieden dat je bereikt wat je wilt: communicatie, uitwisseling, inspiratie. Alles wat je verwacht van nieuwe media, dus eigenlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer