Ga naar hoofdinhoud

Geluk

Elk verkoopgericht bedrijf benut graag kansen voor hogere omzet en nieuwe opdrachtgevers. Hoe gaat u daarmee om? En uw verkoper(s)? Hier volgen een paar voorbeelden ter inspiratie.

Ooit werkte ik in de horeca, waar ik opklom van afwasser tot adjunct-directeur. Daar leerde ik ‘het kleine’ te eren. Iemand kan immers zonder reservering je restaurant binnenlopen en alleen maar een kopje koffie bestellen. Om terug te komen en een groot bruiloftsfeest te organiseren. De bekende ‘testaankoop’.

100.000 euro

Ook in de houtsector kan een ogenschijnlijk klein vonkje tot iets groots leiden. Op een dag kregen wij een onverwacht telefoontje met de vraag of wij ook gebogen interieurdelen konden maken. Ik gaf een bevestigend antwoord en de bondige reactie was: ‘Dan mail ik u nu een aanvraag’. Wij reageerden dezelfde dag met een offerte binnen een richtprijs-bandbreedte van 10% omdat nog niet alle details in de eerste aanvraag stonden.

Drie dagen later zat de inkoper aan tafel en ik vroeg hem waarom hij ons benaderd had. Zijn antwoord: ‘Wij hebben hiervoor normaal een Belgische leverancier, maar die had nog geen offerte gestuurd. Ik zat op Schiphol te wachten op mijn vlucht en besloot op mijn iPad te zoeken naar andere leveranciers. Dat waren jullie dus. En jullie reageerden snel en adequaat’.
Lang verhaal kort: minder dan één jaar later had deze inkoper 100.000 euro omzet bij ons ondergebracht. Wat was er gebeurd als ik de telefoon niet had opgenomen?

Spelen met miniatuurtjes

Ons overkwam een vergelijkbaar geluk. Een beursgenoteerde bouwonderneming vroeg eens naar een heel specifiek serieproduct op maat. Binnen 3 uur gaven wij een richtprijs af. ’s Avonds realiseerde ik mij – nerveus gezien de omvang van de aanvraag – dat alleen een prijs niets is. Dus freesden wij direct tien voorbeelden als monster, die ik dezelfde avond nog naar de fabriek bracht. Om 22.00 uur mailde ik hen: ‘De miniatuurtjes liggen al in de brievenbus!’.

Toevallig was er de volgende ochtend een vergadering met een wereldberoemde architect en het hele bouwteam. Iedereen zat te spelen met onze miniatuurtjes, zo hoorde ik na afloop. Gevolgd door een compliment over onze snelheid. We hebben jarenlang mogen genieten van hun opdrachten.

Nog drukker

Het werd maart 2020 en wij hadden het druk. Toen kwam corona. Ik dacht: ‘Nu zal het wel erg stil worden’. Nou nee: het werd juist drukker! Naast business to business-opdrachten kwamen er steeds meer aanvragen van particulieren binnen. Want: geen vliegvakantie en thuiswerken. Bijna elk bedrijf zou er zijn neus voor ophalen, maar wij niet. Ook voor ‘een kopje koffie’ bent u immers welkom. En het blijft maar groeien. Inmiddels hebben we vijf vacatures.

‘Stuur toch maar’

Maar het meest onvergetelijke voorbeeld is het volgende. Ooit raakten wij van de ene op de andere dag een heel grote opdrachtgever kwijt omdat de onderneming verkocht werd. Een forse tegenslag. Wat doe je dan? Ik besloot 300 bedrijven te gaan mailen. Niet met een algemene douche, maar één voor één met een persoonlijke email waarin ik ons werk presenteerde. Bij het laatste bedrijf dat ik had opgezocht via internet dacht ik: ‘Laat maar zitten’. Want ik verwachtte niet dat zij ooit iets bij ons zouden bestellen. Een stem in mij zei: ‘Stuur toch maar’. Dat deed ik.

Alleen van juist dát bedrijf kwam er een aanvraag. Met direct erna een opdracht voor zo’n 7.000 euro. De volgende dag arriveerde er een vervolgopdracht. De derde dag stuurde de klant een nieuwe – aanvullende – bestelling. Dag vier: de klant bestelde weer. Dag vijf: nóg een opdracht. Het werd de allergrootste opdracht in dat segment die wij ooit in één week ontvangen hebben!

Kansen benutten is lonend. Elke dag opnieuw, van heel klein tot groot. Ik wens u veel succes én geluk.

Splinter

Deze opinierubriek wordt geschreven door een selecte en gevarieerde groep vaklieden in de houtsector.

Lees ook: Beloftevolle broek (blog van Splinter)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer