Ga naar hoofdinhoud

Het hout en het stikstofprotest

Ja, de verleiding is groot om na het boerenprotest met die stikstofuitstotende trekkers om nu ook met de bouw naar het Malieveld op te rukken. Lekker met groot materieel, want dat schijnt daar indruk te maken.

Dat groot materieel is nu juist een belangrijk deel van het probleem. In de diverse bronnen wordt vooral de uitstoot van de machines tijdens de bouw en de uitstoot van voertuigen als er eenmaal gebouwd is gezien als de grote bedreiging van de Natura 2000 gebieden waaromheen nu opeens een bouwstop geldt.

Op je klompen aanvoelen

Ja, opeens… we worden nu ‘opeens’ herinnerd aan al jaren geldende wetgeving. Waar we dus allang iets aan hadden moeten doen. Net zoals die boeren en hun geldschieters (en hun boerenklompen) al jaren hadden kunnen aanvoelen dat het misschien niet helemaal normaal is om met één boerengezin 60.000 kippen tegelijk te houden (ik herinner me een boerderij waar ik zelf ooit geweest ben, het zal tegenwoordig nog wel erger zijn).

Hoeveel stikstof scheelt gasloos?

Over die bouw dus: Hoe kort geleden is het nog maar dat we gasloos moesten nieuwbouwen? Is dat van vorig jaar? Dat is voornamelijk vanwege de energietransitie. Maar heeft al iemand doorgerekend hoeveel stikstof en CO2-uitstoot dat scheelt? En er komt een revolutie in mobiliteit aan. Leg nu maar bij elk huis een laadpaal aan want over vijf jaar rijdt iedereen elektrisch. Wég stikstofuitstoot!

Prefab met de elektrocar

Maar als het nú moet, nú geen stikstof, of in ieder geval veel minder, maar wél huizenbouw, dan weten u en ik precies wat de oplossing is: houtbouw. Prefab panelen, onder geconditioneerde omstandigheden gemaakt waarbij uitstoot wordt weggevangen in de fabriekspijp. En dan met vrachtwagens vervoerd, ja. Er komen al elektrische vrachtwagens aan, die juist vooral relatief lichte ladingen over niet al te grote afstand kunnen vervoeren…bingo! En ook als die nog even op zich laten wachten: moet je eens zien hoeveel legostenen kruislaaghout en op één vrachtwagen kunnen vergeleken met de baksteenleverancier, de cementwagen, de schaarlift voor het opperen etcetera; de elektrische hijskraan staat al klaar, neemt de bouwdelen af en de monteurs schroeven de huizen in een paar dagen in elkaar. Nix dieselkranen, betongieters, lasapparaten etcetera. Schoon montagewerk, per saldo CO2-positief. Maar over die CO2 beginnen we dan maar even niet meer, dan wordt het bijna onsportief om te blijven vergelijken met de traditionele bouw.

Houtbouw leren

Dus… zoals je symphatie kunt hebben met de boeren in protest en tegelijk kunt denken: het moet en kan gewoon minder, zo kun je naar protesterende bouwers op het Malieveld kijken met medeleven en ondertussen denken: leer houtbouwen!

Jan Maurits Schouten
Hoofdredacteur Het Houtblad

Als hoofdredacteur van Het Houtblad houdt Jan Maurits Schouten zich vooral bezig met de bewustwording van de voordelen van het gebruik van hout in de bouw. Daarbij houdt hij zeker ook een scherp oog op de hindernissen en ‘uitdagingen’ waarvoor de inzet van dit materiaal wordt gesteld.

Eén reactie op “Het hout en het stikstofprotest

  • Jan, helemaal eens. Ik prijs onszelf gelukkig met ons houten huis (uit 1948).
    We hebben wel wat moeten doen om het toekomstbestendig te maken, maar het is gelukt. Helaas nog niet gasloos. Dat speelde destijds nog niet, maar de zonnepanelen dragen hun steentje aardig bij. Volledig beschermd met biobased watergedragen verf. Staat er toppie bij en is heerlijk wonen. Ik ben voor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer