Ga naar hoofdinhoud

Houtcampagnevlag moet de lading dekken

Er komt een nieuwe houtpromotiecampagne van Centrum Hout. “Hout. Natuurlijk van nu” is de slogan. Natuurlijk ben ik daar heel blij mee. Maar waarom zit dat woord ‘nu’ in de campagnenaam? Het antwoord luidt: omdat hout CO2-neutraal is, eigenlijk niet gerecycled zou hoeven worden en omdat houtgebruik de bossen economische waarde geeft. Deze laatste zaken zijn blijkbaar – en dat onderschrijf ik van harte – Unique Selling Points. Wel heb ik als kleine gebruiker van hout moeite met twee zaken.

Zo vind ik het lastig dat er rondom hout zo véél maar tegelijkertijd ook géén communicatie is. Ik weet inmiddels niet meer waar ik me bij moet aansluiten. Bij regionaal samenwerkende timmerbedrijven? Bij HOUT 100%? Of ook nog lid blijven van de Nederlandse Branchevereniging voor de Timmerindustrie (NBvT)? De laatste is tegenwoordig dus ook actief met promotie.

Versnippering

Hoe is het toch mogelijk dat we zo langs elkaar heen werken, vraag ik me af. Waar komt dat toch door? In een economische realiteit waarin (keten)samenwerking overal wordt nagestreefd kan het toch niet meer zo zijn dat we elkaar als leverancier (Vereniging Van Nederlandse Houtondernemingen, VVNH) en klant (NBvT) niet vertrouwen? Getuige de samenwerking tussen deze twee lijkt dat inderdaad geen reden van versnippering meer.
Zit het dan in de kozijnensectie zelf? Verschillende regio’s, verschillende economische samenwerkingsverbanden en HOUT 100% die ertussendoor fietst?

Vrijblijvend samenwerken

Duidelijk is wel dat we vrijblijvend willen samenwerken – zonder echt harde onderlinge regels. De NBvT- of VVNH-vlag voor mijn pand? ‘Echt niet,’ is het antwoord, ‘ik doe mijn eigen promotie wel…’ Ik ben benieuwd of de “Hout. Natuurlijk van nu”-campagne de eensgezindheid wél voor elkaar kan krijgen en dat de campagnevlag overal gaat wapperen. Maar dan moet de vlag natuurlijk wel de lading dekken.

Opportunisme

Daar zit mijn tweede bezwaar. De campagne gaat namelijk uit van alle milieuvoordelen die hout biedt. Met als uitgangspunt: hout uit duurzaam beheerde bossen. Maar dit laatste is in de praktijk lang niet altijd het geval! Omdat we te beroerd zijn om te voldoen aan de regels of omdat we simpelweg bewust niet aan de regels voldoen.
Wel meeliften met het goede imago van de duurzaam-hout-merken, maar ondertussen geen duurzaam hout leveren. Wel gecertificeerd zijn, maar niet duurzaam leveren. Opportunisme ten top en geen commitment.

Achilleshiel

Zolang we ook hier versnipperde geluiden blijven laten horen en niet allemaal altijd kiezen voor duurzaam geproduceerd hout, gaat die nieuwe campagne niet werken. Alleen een 100%-claim is geloofwaardig. Zolang de VVNH en NBvT die conclusie niet trekken en onze zwakke plek niet durven te benoemen – en maar steeds ook hier geen echt harde onderlinge regels opleggen en ons dus niet dwingen – zit daar onze achilleshiel én die van de nieuwe campagne.

Splinter

Deze opinierubriek wordt geschreven door een selecte en gevarieerde groep vaklieden in de houtsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer