Ga naar hoofdinhoud

Houtkoorts

Het lijkt wel alsof er sinds de uitzending van het VPRO-programma Tegenlicht, getiteld ‘De houten eeuw’ dat geheel gewijd was aan houtbouwers, er een houtkoorts is uitgebroken.

In de media, en zeker ook op social media, lees je een stortvloed aan berichten over alle praktische en ecologische voordelen van het gebruik van hout. Wat hier zeker ook een rol in speelt is dat de redactie van Tegenlicht op verschillende plaatsen in het land zogenaamde ‘meet-ups’ organiseerde naar aanleiding van de uitzending en allerlei extra artikelen schrijft.

Het wordt allemaal verslonden door bedrijven, organisaties en mensen die meer hout in de bouw een warm hart toedragen en dit soort berichten massaal in hun netwerken aan het delen zijn.

Architecten die houtbouw voorschrijven, bouwbedrijven die concepten aanbieden in hout en vijf woningbouwcorporaties die al in hout bouwen staan plotsklaps midden in de publiciteit. Timmerfabrieken en houtskeletbouwers koppen haastig berichten rond dat het toepassen van houten kozijnen, wand-, dak- en renovatie-elementen minder stikstof- en CO2-uitstoot oplevert.

Iedereen buitelt over elkaar heen. Het enthousiasme is groot. En ik geniet met volle teugen.

Het wachten is nu op dat láátste zetje. Misschien door als regering de subsidiekraan voor de verbranding van hout in biomassacentrales dicht te draaien – en dit geld te steken in de aandrijving van bouwconcepten en andere toepassingen van hout? Of durft men dat niet omdat de lobby van beton, staal en PVC te groot is?

Marleen van Herwijnen
Hoofdredacteur Houtwereld

2 reacties op “Houtkoorts

  • Of de beton/staal/PCV-lobby te groot is?
    Feit is wel dat in de bouw doorgaans de gedachte heerst ‘we hebben het altijd zo gedaan DUS waarom zouden we veranderen…’
    Nou, vanwege de voordelen. En dat is NIET alleen CO2 / stikstof, maar OOK snelheid van (prefab) werken, DUS lagere prijs!
    Ach, dat laatste zetje – dat komt er wel.

  • Goed geschreven, en duidelijke taal. Ik lees zoiets graag.

    Nu ook echt gaan denken vanuit de consumenten vraag: wat heeft ‘de bewoner er aan’ om in een houten huis te wonen, of in een houten gebouw te leven of verblijven. En doe dat verhaal dan eens zonder het thema CO2/stikstof (dat is immers normale hoofdzaak toch ?) en zonder het woord circulair….
    Wat heb je dan nog over, en te bieden, dat voordelen geeft.

    Goede marketing van het ‘houten huis’ en ‘het houten gebouw’ dient de juiste aandacht. We worstelen daar al decennia mee.
    Haal je koper binnen door anders te verrassen en hen vast te houden. Dan wordt het CO2 verhaal secundair (terwijl het een primaire issue mag zijn). Ook ‘niet geitewollensokken’ types hunkeren dan naar een houten gebouw . De synergie ‘hout’ met beton/staal/pvc mag je daarin rustig meenemen.

    Is ‘lagere’ prijs wel een goed strategie, en is dat werkelijk zo? Marketing en veranderkunde is een vak apart, net zoals houtbouw ‘apart’ is. Kijk daar eens naar, combineer al die kennis en kunde, en ontdek welke ideale mogelijkheden er zijn om ‘vanuit’ een andere hoek te gaan stoeien met hout in de bouw. Dan boek je extra succes voor iedereen. En dan mag het houten gebouw best duurder zijn omdat het beter is. Daar heb ik ervaring mee.

    Maar ja, dank voor de media en prachtige programma’s. Ik ga weer aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer