Ga naar hoofdinhoud

Verdienmodel

Ik kondigde eerder al de komst van een grote houtpromotiecampagne aan van Centrum Hout, waarin de VVNH (houthandel) en de NBvT (timmerindustrie) verenigd zijn. De campagne gaat in oktober van start onder de naam ‘Hout. Natuurlijk van nu’. Doel is het ver- én heroveren van de voorkeurspositie van hout en houtproducten en het bereiken van marktgroei in relevante sectoren. Uiteraard juich ik dit initiatief op allerlei manieren toe. Maar ik maak me ook een beetje zorgen.

Die zorgen hebben te maken met de aanbodkant. Goed nieuws is dat 92% van al het hout en de plaatmaterialen die de VVNH-leden vorig jaar importeerden aantoonbaar uit duurzaam beheerd bos komt. Verontrustend is echter dat dit percentage voor tropisch hardhout in een jaar tijd is gedaald van 66,1 naar 63,6%.

Het wordt nu eenmaal lastiger om aan gecertificeerd tropenhout te komen. FSC en PEFC doen wereldwijd hun best om boseigenaren te overtuigen van het nut van certificering. Maar menig producent begint er niet aan (te hoge kosten) en andere aanbieders zijn om wat voor redenen dan ook – tijdelijk – gestopt met gecertificeerde concessies.

Een goed verdienmodel voor duurzaam bosbeheer in de tropen is meer dan ooit nodig. Misschien kan dit zelfs de omstreden Braziliaanse president Bolsonaro, die de Amazone wil ontwikkelen, verleiden tot het nemen van verstandige beslissingen.

Marleen van Herwijnen
Hoofdredacteur Houtwereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer