Ga naar hoofdinhoud

Wilskracht

Het moet niet gekker worden in de naaldhouthandel. Verkopers genieten van hun vlotte verkoop, maar inkopers zitten met de handen in het haar.

Er is onrust op de wereldwijde houtmarkt, vooral als het gaat om naaldhout. Dit komt grotendeels door de reusachtige, qua omvang bijna niet uit te drukken vraag vanuit Amerika. Noord-Europese leveranciers zijn in de wolken, want daar valt meer te verdienen dan aan – bijvoorbeeld – die Hollanders.

Sowieso is de denkbeeldige taartpunt al kleiner geworden voor de Nederlandse importeur. Want Europese naaldhoutexporteurs voerden de afgelopen tien jaar de overzeese verkoop op van 30% naar 45% van hun productie.

Zagerijen in Zweden, Finland, Duitsland en Oostenrijk denken 2020 te gaan afsluiten met 20% meer export naar landen buiten Europa dan vorig jaar. We hebben het dan over een volume van 36 miljoen kubieke meter. 36 miljoen kuub lieve mensen! Daar kun je haast tot in het oneindige constructies, daken, betimmeringen en pallets van maken. Maar het gaat allemaal naar de VS, China en een grote hoop van kleinere afzetgebieden zoals India, Zuid-Korea, Taiwan, Vietnam en Australië.

Zie als Nederlandse inkoper, omringd door die gulzige buitenlandse concurrenten, bij de zagerijen maar eens je voet tussen de deur te krijgen en te houden. Dan stuit je ook nog op het probleem dat Europese zagerijen hun maatvoering hebben aangepast aan al die nieuwe klanten. In Nederland populaire kopmaten worden dus schaarser.

Dat het de Nederlandse inkoper nog steeds lukt, is te danken aan die onvervalste nationale handelsgeest. En aan goede contacten. En natuurlijk aan wilskracht, want die wordt altijd beloond.

Marleen van Herwijnen
Hoofdredacteur Houtwereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer