Ga naar hoofdinhoud

Houtaanvoer via Suezkanaal weer op gang

Het transport van hout en houtproducten vanuit het Verre Oosten heeft stevige vertraging opgelopen in het Suezkanaal. Meerdere Nederlandse houtimporteurs hebben hier hinder van. Onder leiding van Boskalis is het 6 dagen lang gestrande containerschip Ever Given inmiddels losgetrokken van de wal.

“Op containerschip Ever Given zitten 12 containers van ons. Nog los van alle containers op de schepen die erachter lagen te wachten”, meldt Robbert Jan Dekker (Dekker Hout).

Henk Jan Bijmolt (Gadero): “Vooral onze bangkirai vlonderplanken uit Indonesië, Cortenstaal borderstrips uit India, composiet rabat en PVC-vloeren uit China stonden vast in containerschepen die achter het gecrashte schip lagen. Daarbij zijn er ook nog leveranciers van ons die containers vast hadden staan waar ik nog geen weet van heb.”

Het duurt nog dagen voordat de file van schepen goed in beweging komt. De uiteindelijke bestemming van de Ever Given, die momenteel een technische inspectie ondergaat, is Rotterdam. Het inklaren van goederen in Rotterdam kan ook nog zorgen voor vertraging als alle schepen straks tegelijk willen lossen. Van de 400 schepen die lagen te wachten in het Suezkanaal, zijn er 60 onderweg naar deze Nederlandse haven. Vrijwel gelijktijdig komen nog eens tientallen schepen aan van rederijen die besloten een omweg te maken via Kaap de Goede Hoop.

Nog 6 tot 8 weken voorraad

Henk Jan Bijmolt (Gadero) vreest voor de voorraden van tuinhout in de meivakantie. “We hebben al problemen met de houtaanvoer uit Europa. Daarna liepen containers uit Azië ook nog eens in de soep. De ellende begon eind 2020 met Scandinavisch vuren, veel gebruikt voor blokhutten en schuurtjes. Deze houtsoort werd mega schaars en is inmiddels 40% duurder geworden. Dit komt niet alleen door de stijgende vraag naar huis- en tuinitems door corona, eveneens ontdekken Amerikanen en Chinezen Europa om hout in te kopen. Dat merken we: zeker 30% van alle blokhutten zijn al uitverkocht voor dit seizoen. Ook ons lariks/douglas, populair voor overkappingen, is niet aan te slepen.”

“Gelukkig hebben we nog 6 tot 8 weken voorraad staan, maar het raakt snel op. Ik maak me zorgen wat en hoeveel we rond de meivakantie nog beschikbaar hebben. De alternatieven zijn beperkt”, besluit Bijmolt.

(foto: Suez Canal Authority)

Lees ook: Angst regeert weer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer