Ga naar hoofdinhoud

Bouwmaterialen verkopen goed

De bouwmaterialengroothandel lijkt dit jaar te gaan afsluiten met een gemiddelde omzetgroei van 5,1%. Dat is een forse stijging ten opzichte van de voorspellingen in het voorjaar (+ 3,3%). Daarmee zijn de verwachtingen terug op het niveau van eind 2018. Wel valt de margegroei terug van een verwachte +1,5% naar +0,8% eind 2019.

Dit blijkt uit de zeventiende Conjunctuurmeting van Koninklijke Hibin onder ondernemers in de bouwmaterialengroothandel, uitgevoerd door bureau Buildsight. De invloed van de stikstofproblematiek is hier nog niet in terug te vinden.

De verhouding tussen omzet die voortkomt uit de nieuwbouw (46%) en renovatie/onderhoud (54%) is nagenoeg gelijk aan die in eerdere metingen. Woningbouw levert – net als eind 2018 en begin 2019 – 60% van de omzet op. Het omzetdeel van de utiliteitsbouw zakt ten opzichte van het voorjaar van 18% naar 14%, terwijl badkamers en sanitair in belang toenamen (ten opzichte van voorjaar 2019 van 14% naar 16% van de omzet). Het aandeel van de verkoop aan consumenten verandert nauwelijks (van 22% naar 21%). Van de 78% professionele verkopen klimt het aandeel van zzp’ers en klusbedrijven licht op van 42% naar 44%.

Productgroepen

De Hibin-leden noteren een (sterke) omzetstijging in ruwbouwmaterialen (bij 52% van de respondenten), gevolgd door naaldhout (46%), ijzerwaren (42%), afbouwmaterialen (36%), plaatmaterialen (34%), installatiematerialen (29%) en hardhout (22%). Over de hele linie stijgen de in- en verkoopprijzen in lichte mate (0-5%). Uitzondering zijn de ruwbouwmaterialen, waar één op de vier ondervraagden 5 tot 10% hogere in- en verkoopprijzen verwacht.

(foto: Hibin)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer