Een groep van onderwijsinstellingen (MBO, HBO en WO) onderzoekt gezamenlijk mogelijkheden om houtverbindingen (knopen) voor grootschalige houtbouw en restauraties te herontwerpen. Met als doel ze eenvoudiger fabrieksmatig te kunnen maken en het aandeel staal terug te dringen.
Het onderzoek is in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en TNO, er werkt een grote groep instellingen en bedrijven aan mee, zoals de TU’s van Eindhoven en Enschede, de Saxion Hogeschool, de ROC van Twente, De Groot Vroomshoop, houtzagerij H. Oude Hengel, Gooskens Hout, verschillende architecten en een restauratietimmerbedrijf.
Traditioneel opnieuw bedacht
Het thema van het onderzoek is ‘Emissieloos bouwen’ en het doel is om ‘Geautmatiseerde productie van traditionele houtverbindingen en knooppunten voor industriële woningbouw’ te onderzoeken. Het consortium heeft inmiddels een aantal van die knooppunten uitgekozen, waaronder heel traditionele maar ook enkele op Janpanse houttechniek gebaseerde. De uitdaging is om te onderzoeken of de verbindingen handiger kunnen, spaarzamer met hout en staal toe kunnen en zodanig ontworpen dat ze op moderne (CNC) machines gemaakt kunnen worden en eenvoudig(er) in het werk aangebracht. Uiteindelijk zullen de nieuw ontworpen verbindingen ook beproefd worden in de labs van beide TU’s.
Nieuwe leerlijn
Daarnaast moet het programma ook helpen een ‘leerlijn’ op te zetten, een inhoudelijk logische opvolging voor leerlingen in het mbo, hbo en wo. Dat zou het houtbouwonderwijs in al die schooltypen moeten stimuleren. In oktober wordt het consortium geacht een eindrapportage af te leveren.
Japanse houtverbindingen staan bekend om hun sterkte; op reis in Japan zagen wij hoe ze ook in de dagelijkse praktijk nog steeds worden toegepast, in nieuwbouw maar ook in de renovatiebouw. Inderdaad doorgaans zonder metalen verbindingsmiddelen. De constructies worden veelal uitgevoerd door hoog geschoolde, geroutineerde vakmensen. Ik ben benieuwd of je met CNC gestuurd vormgeven zoiets kan repliceren! Succes gewenst er mee…