Ga naar hoofdinhoud

Eerste hout-betonbrug

Knipscheer Infrastructuur en ingenieursbureau ipv Delft lanceren een door hen ontwikkelde hout-betonbrug. Het eerste exemplaar van deze duurzame hybride brug verrijst na de zomer op het Zwolse bedrijventerrein Hessenpoort.

Uitgangspunt voor het brugontwerp is de combinatie van houten liggers en een dun, in het werk gestort betonnen dek. Dit systeem combineert de voordelen van beton (onderhoudsarm, lange levensduur) met die van hout (duurzaam). Zo voorziet het niet alleen in de behoefte aan duurzame bruggen, maar past het ook bij de wensen van opdrachtgevers op het gebied van beheer en onderhoud. Doordat de materialen constructief samenwerken blijft het materiaalgebruik bovendien beperkt.

Materiaal en detaillering

Het systeem is toepasbaar voor zowel fiets- en voetgangersbruggen als verkeersbruggen met overspanningen vanaf zo’n acht meter. Afhankelijk van de overspanning wordt hardhout of gelamineerd naaldhout toegepast. De oplegging is zo ontworpen, dat de houten liggers vrij liggen en er genoeg ventilatie mogelijk is. Daarnaast kreeg ook de verbinding tussen hout en beton veel aandacht.

Lariks

De gemeente Zwolle gaf Knipscheer onlangs opdracht voor een fietsbrug van 15 meter aan de Steinfurtstraat op bedrijventerrein Hessenpoort. De keuze viel op liggers van lariks. Daarnaast moet de betonmix minstens 30% gerecycled materiaal bevatten. Naar verwachting start de bouw van de brug in juni en volgt de oplevering in september.

(foto: ipv Delft)

Lees ook: Pleidooi voor meer houten bruggen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer