Ga naar hoofdinhoud

Houthandel blijft positief

Voor komend jaar voorziet de hout- en bouwmaterialenhandel een stabiele of licht stijgende omzet met scherpere prijsconcurrentie. Dit blijkt uit de recente Conjunctuurmeting van bureau Buildsight. Daaraan namen 28 VVNH-leden en 42 Hibin-leden deel.

Het gaat op dit moment zeker niet bij alle bedrijven goed. Zij wijzen op veel concurrentie, te dure voorraden en een stagnerende verkoop. Toch stijgt de verwachte omzetgroei voor komend jaar gemiddeld van +0,3% in het voorjaar naar +1,9% nu. Hoewel de bruto winstmarge naar verwachting zakt van -0,1% naar -0,4%, denken veel respondenten dat de marge gelijk blijft of iets groeit.

De meeste van de ondervraagde VVNH-lidbedrijven (67%) spreken van een stabiel blijvend personeelsbestand. Van de rest voorspelt een enkeling een krimpend personeelsbestand, maar willen de meesten nieuw personeel gaan aannemen. Gemiddeld verwachten alle respondenten komend jaar een toename met 1,4 fte.

Meer naaldhout en meer renovatie

Hardhout maakt voor 45% deel uit van de totale omzet, naaldhout stijgt naar 35% en plaatmaterialen naar 15%. Overige productgroepen zoals bouwmaterialen, ijzerwaren en gereedschappen hebben binnen de houthandel een klein aandeel in de omzet (minder dan 5%).

Omzet die voortkomt uit renovatie- en onderhoudsprojecten neemt toe van 46% in het voorjaar tot 51% nu. Het aandeel van utiliteitsbouw stijgt ten opzichte van het voorjaar van 8% naar 14%, terwijl dat van de wegen- en waterbouw daalt van 17% naar 12%. Met 47% blijft woningbouw verantwoordelijk voor het grootste deel van de omzet, zeker als het interieur (keukens en sanitair) en de tuinsector worden meegerekend (samen goed voor nog eens circa 20% van de omzet).

Vooral uit voorraad leveren

Professionele klanten blijven verantwoordelijk voor het overgrote deel (>90%) van de omzet van de VVNH-respondenten, waarbinnen het aandeel van (grotere) aannemers met 80% nog steeds veel groter is dan zzp’ers/klusbedrijven.

VVNH-leden betrekken het grootste deel van hun omzet uit leveringen aan klanten vanuit hun eigen voorraad/magazijn (van 59%naar 62%). Het deel van producten gekocht via de respondenten, maar rechtstreeks door de fabrikant geleverd aan de eindklant, zakt verder (van 19% naar 17%). Het aandeel van afhaalklanten stijgt weer: van 15% naar 19%. Tot slot dragen internetverkopen voor ruim 2% bij aan de totaalomzet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer