Ga naar hoofdinhoud

Houtsector positiever dan in najaar

Houtbedrijven zien de toekomst zonniger tegemoet dan het afgelopen najaar. Ze verwachten een hogere omzetstijging. In het najaar van 2020 was de verwachte omzetstijging nog zo’n 3 procent, nu is die gestegen naar 4 à 5 procent. Ook voor de bruto winstmarges zijn de verwachtingen positiever. Dat blijkt uit een conjunctuurmeting van de VVNH en Hibin.

De dalende verkoopprijzen in het voorjaar van 2020 stijgen inmiddels weer (licht), na een stabilisatie in het najaar. Met name de prijzen van naaldhout stijgen sterk.

Personeel

Ook over het aannemen van personeel zijn de bedrijven positief. De helft verwacht geen mensen te moeten ontslaan, de andere helft verwacht zelfs een licht groeiend personeelsbestand. Dat is positiever en eenduidiger dan in het afgelopen najaar.

Toch blijft het vinden van goed personeel de grootste uitdaging volgens de respondenten. Van de VVNH-leden die meer personeel willen werven, verwacht een derde niet voldoende personeel te vinden. Zij zien de beperkte aantrekkelijkheid van het beroep en het imago van de sector als knelpunt.

Hardhout

Hardhout houdt het grootste aandeel in de omzet van de respondenten, met ruim 50 procent van de totale omzet. Daarbij moet worden aangetekend dat hardhout relatief duur is. Het aandeel naaldhout daalt verder, van bijna 40 procent in het najaar 2020 tot 28 procent dit voorjaar. Een verklaring kan worden gevonden in de weer gestabiliseerde naaldhoutprijzen. Het aandeel plaatmaterialen gaat van ongeveer 10 procent in het najaar naar 15 procent nu.

Nieuwbouw en woningbouw

In vergelijking met vorig jaar neemt het aandeel van nieuwbouw (56 procent) toe in de totale omzet ten opzichte van renovatie en onderhoud (44 procent). Woningbouw verliest wel enkele procenten aan onder andere utiliteitsbouw, maar blijft met bijna 60 procent verantwoordelijk voor veruit het grootste deel van de omzet in de houtsector.

Internetverkoop groeit

Er wordt ook steeds meer via internet verkocht. Het aandeel VVNH-respondenten dat (vrijwel) geen internetverkoop heeft, daalde flink. Van twee derde naar ongeveer de helft. Bij de bedrijven die al wel via internet verkopen, is het aandeel over het algemeen stijgend. De coronacrisis kan een verklaring zijn voor deze stijging.

Kansen en bedreigingen

In het najaar zag bijna een kwart van de mensen de coronacrisis nog als grootste bedreiging. Nu is dit nog maar 8 procent. Ruim een derde van de deelnemers ziet helemaal geen bedreigingen. Dit percentage was in het najaar nog maar 16 procent. De grootste problemen worden nu vooral gezien op de arbeidsmarkt (21 procent) en meer prefabricage met directe verkoop en levering door de fabrikant (17 procent).

Aan het onderzoek deden 75 respondenten mee. 35 waren lid van VVNH, 40 lid van Hibin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer