Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe naam en focus voor palletpooler Faber Group

CEO Ingrid Faber presenteert de nieuwe naam

Palletpooling bedrijf Faber Halbertsma Group gaat voortaan verder als Faber Group. Daarnaast verlegt het bedrijf zijn focus naar het optimaliseren van zijn circulaire poolingsysteem, het hergebruiken van houten pallets.

Het Nederlandse familiebedrijf, dat opereert in heel Europa, combineerde 25 jaar lang palletproductie en -pooling. Vanwege onvoldoende aansluiting tussen productie en pooling is de productietak in 2019 verkocht. Faber Group is nu van plan te investeren in de groei van zijn circulaire pay-per-use-systemen, ondersteund door een toenemend gebruik van digitalisering.

Slimme pallets

Vorig jaar startte het bedrijf een samenwerking met Dutch IoT Solutions onder de naam Connected Load Carrier. Met als doel IoT-technologie (Internet of Things) te gebruiken om gegevens over palletgebruik te verzamelen om klanten te ondersteunen bij het digitaliseren van toeleveringsketens. Aangesloten pallets worden voorzien van een tag die een groot aantal variabelen kan meten. Zoals hoeveel gewicht ze dragen, hoe vaak ze beschadigd zijn en bij welke temperaturen ze worden gebruikt.

“We proberen het verlies van pallets zoveel mogelijk te beperken en gegevens zullen ons daarbij helpen. We kunnen al veel zien: datum, locatie, hoeveelheden, verliespercentages en informatie over waar onze klanten de pallets naartoe sturen. Maar we willen nog verder gaan,” voegt CEO Ingrid Faber eraan toe. “We gebruiken deze informatie om verlies te voorkomen en uiteindelijk het hergebruikpercentage te verhogen. Alles draagt bij tot meer circulaire bewegingen en frequentere rotatie, waardoor minder nieuwe pallets nodig zijn.”

Carrying impact

Met zijn nieuwe visie ‘Carrying Impact’ wil het bedrijf concreet inhoud geven aan het begrip duurzaamheid. CEO Ingrid Faber zegt: “Pallets werden vroeger weggegooid, maar als je ze regelmatig controleert en repareert, kun je ze tot wel 10 jaar in een pool laten draaien. Dat is gunstig voor de klant, beter voor het milieu en een goed bedrijfsmodel voor ons.”

“We moeten allemaal ons steentje bijdragen om onze voetafdruk te verkleinen en werken aan een groenere, gezondere en betere wereld. Maar het verschil met andere bedrijven is dat Faber Group dit altijd al heeft gedaan, vanaf de eerste dag van zijn bestaan. Duurzaamheid is voor ons vanzelfsprekend.”

Het bedrijf heeft onlangs de platinastatus gekregen van Ecovadis, een ratingplatform voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarmee behoort Faber Group tot de top één procent van de meest duurzame bedrijven op zijn markt.

De oorsprong van de Faber Group gaat terug tot 1891, toen de familie Halbertsma begon met de productie van houten botervaten, gevolgd door de familie Faber in 1935. Beide bedrijven fuseerden in 1992. De ondernemingen IPP, PRS, PAKi, vPOOL en Satim maken deel uit van de Faber Group.

CEO Ingrid Faber hijst de nieuwe vlag

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer