Ga naar hoofdinhoud

Onderhoud aan houten torpedowerkschip

Het is nog even wachten, maar in september kan het publiek bij de Scheldepoort in Vlissingen-Oost aan boord van het museumschip Mercuur. Momenteel is het asbest-strippen nog in volle gang.  

De Mercuur is een deels van grenenhout gemaakt torpedowerkschip.

Op vrijdag 1 september zal de ‘top van Defensie’ de gepensioneerde mijnenveger overdragen aan de stichting Maritiem Erfgoed Vlissingen.

Er is dan nog niet veel te zien, zo schrijft de PZC. Tot die tijd wordt er nog asbest gepeuterd, van kabeltjes, uit schakelkasten en ventilatietunnels. Alles wat sinds 1972 in de vele kleine ruimten getimmerd is, gaat er uit. Ook de seventies-bar die herinnert aan een vorig bestaan als partyboot. De sobere fifties-zithoek in de hut van de commandant blijft gespaard.

De Mercuur wordt teruggebracht naar de staat die het schip had toen het in 1972 buiten bedrijf ging als mijnenveger. Dat gebeurt in het Dok van Perry, dat onlangs is gerestaureerd. De stichting schat nog vijf jaar en 100.000 euro nodig te hebben.

 

De houten Mercuur, toen de ‘Hr.Ms. Onverschrokkenen’ gedoopt, kwam in 1953 uit de Verenigde Staten naar Nederland als onderdeel van de Marshall-hulp. De mijnenveger met 67 bemanningsleden moest ’s lands wateren van Duitse mijnen ontdoen. Er lagen destijds ongeveer 800.000 mijnen en vliegtuigbommen in de zee.

Hoe dat mijnenvegen in zijn werk ging, is dit najaar te zien aan boord, inclusief ‘virtual reality’-spel waarmee publiek zelf zeemijnen kan ruimen. De stichting hoopt op 20.000 tot 30.000 bezoekers per jaar. (bronnen: PZC/Telegraaf, foto: Museumschip Mercuur.nl)
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer