Ga naar hoofdinhoud

Onderwijs bosbouw in veel landen onvoldoende

Meer en betere lessen over bosbouw op basis- en middelbare scholen vergroot de kans dat deze kinderen bosbouw gerelateerde studies kiezen.

Scholing over bosbouw is op alle niveaus – van basisscholen tot universiteiten – in veel landen niet voldoende om de bijbehorende toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder leiding van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO), de International Tropical Timber Organization (ITTO) en de International Union of Forest Research Organizations (IUFRO).

Het onderzoek is onderdeel van het project ‘Creation of a Global Forest Education Platform and Launch of a Joint Initiative under the Aegis of the Collaborative Partnership on Forests’. Andere onderdelen van dit project zijn een internationale conferentie over boseducatie – gehouden van 22 – 24 juni 2021 – en een samenwerking genaamd ‘collaborative partnership on forests’ (CPF).

Onbekend maakt onbemind

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat er wereldwijd meer moet worden gedaan aan ‘boseducatie’. Door kinderen op zowel basisscholen als middelbare scholen meer te leren over bosbouw, zullen zij sneller geneigd zijn een studie te kiezen die aan dit thema is gerelateerd. Ook zal duidelijker zijn welke carrières er in de bosbouw mogelijk zijn.

Ideeën delen

Om oplossingen te zoeken zijn tijdens de conferentie onder meer twee panels gevormd. De deelnemers deelden hierin hun kennis en ideeën rondom boseducatie gebaseerd op hun eigen ervaringen. Enerzijds over boseducatie in het algemeen, anderzijds over de implementatie van het ADEFAC project. Dit project is ter ondersteuning van de ontwikkeling van beroepsopleidingen voor de bos- en houtindustrie in Centraal Afrika.  

De eerste groep richtte zich op de groeiende rol van de particuliere sector in het verbeteren van bosonderwijs. Zowel op universitair niveau en op de middelbare scholen als op beroepsniveau. Het is immers deze sector die een dagelijkse impact heeft op bossen of houtconsumptie en zou moeten meedenken over de onderwijsprogramma’s.

Digitaal onderwijs

De tweede groep richtte zich op de mogelijkheden van online onderwijs om het kennisniveau omtrent bosbouw te verbeteren. Zo deelde RIFFEAC zijn ervaringen met de ontwikkeling van e-learningmodules via door GIZ en ITTO gefinancierde projecten. ATIBT en RIFFEAC legden uit dat juist een online leeromgeving in Centraal-Afrika praktische problemen oplevert. Zo zijn een permanente internettoegang en elektriciteit niet gegarandeerd. Bovendien zijn er voortdurend investeringen nodig op zowel hard- als softwaregebied en om de technische vaardigheden van de trainers op peil te houden.

Tot slot werd aangegeven dat digitaal leren inderdaad veel kansen kan bieden, maar voor veel technische werkaspecten blijft fysieke training essentieel. Hierbij valt te denken aan het kappen van bomen, herkenning van boomsoorten, gezaagd hout enzovoorts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer