IPP Benelux werkt met Uber Freight aan terugdringing van het aantal lege vrachtritten in Nederland. De proef met de nieuwe vrachtdivisie van het digitale platform Uber moet leiden tot een lagere CO2-uitstoot. Blijkt de pilot succesvol, dan wordt de samenwerking misschien uitgebreid naar het Pallet Return System (PRS) en andere Europese landen.
IPP Benelux, onderdeel van de Faber Halbertsma Group, is een grote Europese pooler van duurzame houten pallets en kisten. Samenwerken met leveranciers zoals Uber Freight moet het aantal benodigde voertuigen en kilometers voor ophalen, terugbrengen en herstel minimaliseren, met een lagere CO2-emissie tot gevolg.
Efficiënte ladingstromen
Mark Hulland, operations manager van IPP Benelux: “We willen onze ladingstromen zo efficiënt mogelijk laten verlopen. In de laatste week van juni zijn we gestart met routes op basis van de regelmaat dat zij vóórkomen. We verhogen geleidelijk het volume op deze ritten en helpen Uber met hun benchmark door ook moeilijke routes in hun netwerk te gebruiken. We maken met onze ladingen gebruik van routes waar sommige van de transporteurs mee worstelen. Dat is een win-winsituatie.”
(foto: distributiecentrum IPP)