Ga naar hoofdinhoud

Schepen gaan varen op houtolie

De Enschedese onderneming BTG wil nog dit jaar een nieuw technologiebedrijf opzetten dat ruwe pyrolyse-olie omzet in een geavanceerde scheepvaartdiesel. Het wordt de eerste raffinaderij ter wereld die biobrandstof maakt van pyrolyse-olie. Met gebruikmaking van hout.

Het nieuwe bedrijf, genaamd BTG-neXt, bouwt een demonstratie-raffinaderij die volledig hernieuwbare scheepvaartdiesel gaat fabriceren uit pyrolyse-olie, om aan te tonen dat continu-productie hiervan mogelijk is. Pyrolyse-olie wordt gemaakt van natuurlijke restanten, zoals zaagsel en bermgras, en kan fossiele brandstof vervangen.

Opschaling

De demofabriek heeft een beoogde capaciteit van 1.000 ton scheepvaartdiesel per jaar. Doel is om op basis van de demo vervolgens commerciële fabrieken met een capaciteit van enkele tienduizenden tot mogelijk honderdduizenden tonnen scheepvaartdiesel per jaar uit te rollen. Voor de eerste commerciële fabriek wordt gedacht aan Rotterdam of Eemshaven.

GoodFuels, pionier en marktleider in duurzame biobrandstoffen voor de scheepvaart, overweegt gezamenlijk te investeren in de demofabriek en de testvolumes in de markt af te zetten om zo ook de commerciële business case te optimaliseren.

Meer fabrieken

Voor de productie van pyrolyse-olie werd in 2008 BTG-BTL opgericht. In Hengelo verrees de fabriek Empyro die bewees dat het maken van olie uit zaagsel technisch en commercieel mogelijk is.

Empyro is sinds 2019 onderdeel van afvalverwerkingsbedrijf Twence. BTG-BTL ontving dit jaar de eerste orders voor bijna exacte kopieën van de fabriek van ondernemingen uit Zweden en Finland, die daar vanuit de restanten van hun zagerijen pyrolyse-olie gaan maken.

Wat is pyrolyse?

De techniek om middels pyrolyse olie te ontwikkelen uit natuurlijk restafval, zoals houtsnippers en bermgras, werd dertig jaar geleden bedacht aan de Universiteit Twente. Dit is hetzelfde proces als in de aarde plaatsvindt bij het ontstaan van fossiele olie, met als verschil dat de aarde miljoenen jaren over het proces doet en deze techniek slechts een paar seconden.

BTG werd in 1987 opgericht als een onafhankelijk privaat bedrijf dat zich specialiseerde in de omzetting van biomassa in energie en het opzetten van spin-off bedrijven die nieuwe technologieën op de markt brengen. In 1993 nam BTG de ontwikkeling en opschaling van de pyrolyse-technologie over van de universiteit.

Lees ook: Zweden gaan rijden op houtafval

Eén reactie op “Schepen gaan varen op houtolie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer