Ga naar hoofdinhoud

Serious game over bio-economie

Het winnen van grondstoffen uit biomassa is meer dan een technisch vraagstuk. Er zijn ook politieke, economische en logistieke kwesties. BioConSepT Serious Game laat belanghebbenden spelenderwijs kennismaken met de complexiteit van de bio-economie. Door het aannemen van verschillende rollen krijgen de spelers ook meer begrip voor de problematiek van de ander.

Suikerrijke producten zoals hout, stro of suikerriet kunnen in geraffineerde vorm als vervanger dienen van olie. Met andere woorden: ‘plastic uit planten’. Dit is de ondertitel van het door TNO gecoördineerde EU-project BioConSepT, waarin dertig Europese partijen zich buigen over de technische en economische haalbaarheid van bioplastics. Europa heeft een prima kennispositie, maar loopt enigszins achter op de rest van de wereld qua beschikbaarheid van biomassa, omdat het gebied redelijk dichtbevolkt is. Dirk Verdoes van TNO: “Toch zijn er voldoende grondstofstromen aanwezig om een bio-based economy neer te zetten. Hout is bijvoorbeeld heel erg geschikt als biomassa, het bestaat voor 50 procent uit suikers en is geen voedingsmiddel. In Scandinavië is ruimte voor duurzame bosbouw. Oost-Europa heeft enorm potentieel voor reststromen uit landbouw. Maar partijen moeten ketens vormen willen we verder komen. Overheden moeten bijvoorbeeld kiezen wat zij belasten en wat zij belonen.”
Om te helpen met de strategievorming rondom de complexiteit van een bio-economie, ontwikkelde Tygron met TNO in BioConSepT de serious game BioEconomy. In een virtuele realiteit moeten spelers een economie gebaseerd op fossiele brandstoffen een impuls geven richting een bio-economie. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een rol als overheid of industrie. Spelenderwijs leren zij de consequenties van hun keuzes. Projectcoördinator Verdoes: “Zie het als een SimCity voor de bio-economie. Iedere beslissing die een speler neemt, wordt onmiddellijk doorgerekend en zichtbaar gemaakt in de virtuele wereld.”
Het spel werd officieel gelanceerd tijdens EFIB in Brussel en Verdoes is tevreden met de eerste reacties. “De deelnemers zitten achter laptops en hebben toegang tot dezelfde virtuele wereld. Aanvankelijk communiceren ze met elkaar via het scherm. Maar als snel zagen wij mensen opstaan en naar elkaar toelopen. De industriële rol ging echt in onderhandeling met de overheidsspeler over subsidies.”
TNO en Tygron gaan de serious game exploiteren en doorontwikkelen. Het plan is een versie te maken die werkt met actuele geografische data. Zo wordt het een ideale tool voor besluitvorming in een specifieke regio. Verdoes: “Aan een vergadertafel is het lastig om uit de serieuze sfeer van politiek en techniek te komen. Met een Serious Game raken mensen in een andere gemoedstoestand. Ze vinden het leuk om te spelen, maar ze willen ook winnen. Het blijft een spel, maar de onderliggende boodschap is natuurlijk echt bloedserieus. Wij zien het spel als een geweldige stimulans voor het gesprek aan de vergadertafel.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer