Ga naar hoofdinhoud

Vakwerkbrug geopend

In Oirschot is de nieuwe azobéhouten vakwerkbrug officieel geopend. Deze langzaamverkeersbrug overspant het Wilhelminakanaal. Hoofdaannemer Ballast Nedam werkte in dit project samen met Wijma Kampen.

De 41 meter lange, ruim zeven meter brede en uit 100% FSC azobé bestaande constructie werd geprefabriceerd op de werf van Wijma in Kampen. Vanaf een nabijgelegen plek aan de IJssel ging het 95 ton zware bouwwerk vervolgens per ponton richting het Noord-Brabantse Oirschot.

De brug is de laatste schakel in de ontwikkeling van De Groene Corridor, een 13 kilometer lange recreatieve verbinding tussen Eindhoven en de historische markt van Oirschot. De vakwerkconstructie vormt tevens een nieuwe verbinding tussen de woonwijk Moorland en het centrum van het dorp.

Subtiel

De hoofdoverspanning van de brug, die diagonaal over het kanaal loopt, bestaat uit een innovatieve ruitvormige vakwerkconstructie geheel van azobé. De markante houten overspanning heeft subtiele stalen details. De verticale trekstangen vallen optisch weg tussen de houten balken. Vanaf het kanaal gezien vallen de ruitvormige openingen in de vakwerkconstructie precies achter elkaar. Op die manier is de brug maximaal transparant gehouden. De overspanning rust op twee karakteristieke bakstenen landhoofden aan weerszijden van het kanaal.

Zwevend

De houten hoofdoverspanning is te bereiken via twee stalen aanbruggen, waardoor de totale lengte van de brug op 270 meter uitkomt. Ze zijn zwevend ingepast, rusten op slanke pijlers en zijn voorzien van beeldbepalende oxiderode stalen leuningen.

De brug kreeg van de gemeente Oirschot (opdrachtgever) de naam Stönner-Meijwaardbrug, naar twee soldaten die sneuvelden bij de bevrijding van Oirschot in 1944.

West 8 verzorgde het ontwerp van de brug en het landschap. Andere projectdeelnemers zijn wUrck architectuur stedenbouw landschap, Staalbouw Nauta Heeg, Ingenieursbureau Wagemaker en Lekstroom Transport.

Lees ook: Houten vakwerkbrug reist halve land door

(foto: Jeroen Musch)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer