Ga naar hoofdinhoud

‘Win capaciteit zonder extra personeel’

Manager Automation Harld van Hattum

De geautomatiseerde werkplaats is steeds meer de norm. Automation is dan ook de snelst groeiende afdeling binnen De Groot Bewerkingsmachines.

“Automatisering, denk daarbij aan het koppelen met ERP- en tekenpakketten, is niet langer weg te denken uit de hout- en kunststofwereld. Toen ik 17,5 jaar geleden bij De Groot begon, hield ik mij als een van de weinigen hoofdzakelijk bezig met software, nu ben ik omringd door een heel team. Als iemand vijftien jaar geleden een CNC-bewerkingsmachine kocht was dat vaak een pionier, tegenwoordig moeten de machines het liefst met één druk op de knop werken”, zegt manager Automation Harld van Hattum.

Team Automation

“De afdeling Automation bestaat inmiddels uit zeventien personen. Ook onze servicedesk is onderdeel van deze afdeling. Dit komt door de verandering in klantvragen. Klanten hebben steeds vaker vragen over software-uitdagingen en minder over mechanische of elektrische componenten. De instructeurs binnen ons team zijn constant onderweg voor onder meer het verzorgen van scholingen en het realiseren van koppelingen. Hierdoor kan de klant, dankzij het optimaal gecreëerde geautomatiseerde proces, zoveel mogelijk uit zijn machine en bijbehorende software halen. Het team bestaat verder uit specialisten die de koppeling tussen externe partijen en de leverancier verbeteren.” De Groot wil het team nog verder uitbouwen en is een opleidingstraject gestart voor interne en externe afgestudeerde talenten met de ambitie om 2e of 3e lijns-technicus, productspecialist, CNC-instructeur of productiebegeleider te worden. Het bedrijf zoekt ook ervaren mensen die zich, bijvoorbeeld als processpecialist, in de markt hebben bewezen.

Automation gedurende het gehele proces

Volgens Van Hattum willen klanten allemaal verschillende dingen, maar komt het steeds meer neer op het zo geautomatiseerd mogelijk maken van het bedrijfsproces. Denk hierbij aan koppelen en simuleren. De machine en de software moeten gebruiksklaar zijn. “Alles is van tevoren goed geregeld, inclusief de scholingen op maat.” De support gaat na inbedrijfstelling en scholing gewoon verder. “Door middel van online meekijken door de Servicedesk, waar onder andere ‘augmented reality’ wordt toegepast, verminderen we het aantal monteursbezoeken en kunnen we klanten meer continuïteit en stabiliteit bieden.”

Winnen aan capaciteit zonder extra mensenhanden

De vakman is niet langer nodig om machines te beladen, maar voor kwaliteitscontrole, onderhoud aan de machine en de kennis van materialen. Automatische in- en uitvoer, versimpelen van routines en productieprocessen, procesbeheer op de werkvloer met scansystemen. Van Hattum: “Sommige klanten zijn nog niet gewend aan omgaan met computers en softwarepakketten. Hen begeleiden we zeer intensief. Anderen hebben bijvoorbeeld een compleet platenmagazijn bij hun machine. Platen worden automatisch in de machine gelegd, bewerkt en weer ‘vanzelf’ uitgevoerd. Aan de achterkant staat een robot die ze oppakt en op verschillende pallets stapelt. Via softwarekoppelingen communiceren alle onderdelen van dit proces met elkaar en de CNC-machine. Aan het einde van het proces worden de platen automatisch bestickerd, zodat de klant weet bij welk project ze horen. Dit soort projecten begeleiden we ook.” Over de toekomst zegt hij: “Voorraadbeheer, koppelen en genereren van data wordt steeds meer de standaard. Klanten gaan steeds meer voor een productieproces waarbij ze weten waar ze aan toe zijn en zorgeloos kunnen produceren.”

Automatisering bij De Groot

Benieuwd wat automatisering jou kan bieden? Dit najaar vinden bij De Groot meerdere kennissessies en demodagen plaats. Kom naar een van de bijeenkomsten en ontdek onder andere hoe jij het maximale uit jouw productie kan halen door jouw werkplaats te automatiseren. Schrijf je in voor de nieuwsbrief via de site van De Groot Bewerkingsmachines.
www.degroot.nl

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer