Nieuwe campagne ‘Werken in Hout is Goud’

hout is goud, campagne voor werving personeel

‘Werken in Hout is Goud’ is de naam van de nieuwe wervingscampagne van de sector houttechniek. Scholingsfonds SSWT, regionale opleidingsbedrijven en mbo-instellingen willen met de campagne op sociaal mediaplatformen, een wervingswebsite werkeninhoutisgoud.nl en toolkits iets doen aan het tekort aan vakkrachten in deze sector.

Tot en met 2027 heeft de Nederlandse houttechnieksector (houtbouwsystemen, houten kozijnen, -ramen, -deuren en -trappen) 4.000 nieuwe krachten nodig voor uitbreiding en 1.500 voor vervanging. Daarnaast vragen automatisering en robotisering om voortdurende bijscholing.

De ‘Werken in Hout is Goud’-campagnewebsite is online. Leerplichtigen en hun ouders vinden op werkeninhoutisgoud.nl informatie over werkend leren in de Beroepsopleidende Leerweg (BOL) en werkend leren in de beroepsbegeleidende leerweg (BBL).

Zij-instromers/niet-leerplichtigen worden voorgelicht over het CS-traject (certificaten stapelen). Zij bouwen hun vakbekwaamheid in overleg met de werkgever/leerwerkplaats op met het doorlopen van speciale cursussen en/of trainingen, afgesloten met een certificaat.

Aanspreekpunt voor alle drie de trajecten zijn de acht over het land verspreide regionale opleidingsbedrijven en aangesloten mbo’s.

De website is uitgerust met een zoekmodule met contactgegevens van mbo’s en regionale opleidingsbedrijven, inclusief hun open dagen.

Op sociale media loopt dit jaar en in het eerste halfjaar van 2026 een campagne waar de doelgroep het meest actief is: Instagram, TikTok en YouTube. Met een herkenbare tone of voice en jonge vakgenoten die hun ervaringen delen, wordt de doelgroep aangesproken op een authentieke en enthousiasmerende manier.

Voor regionale opleidingsbedrijven, houttechniekbedrijven en technische opleidingen is er begeleidend campagnemateriaal beschikbaar voor hun eigen wervingsinspanningen. Merkenbouwer Hart Voor De Zaak in Valkenburg ZH tekende voor het bedenken en uitvoeren van het creatieve concept van Werken in Hout is Goud.

Houtsector is beter zichtbaar

De regionale samenwerkingsverbanden en opleidingsinstituten zijn nauw betrokken geweest bij de opzet en invulling van de website. Zij zijn blij met dit initiatief.

Bedrijfsleider Marlon van Dorrestein van Regionaal Techniek Centrum Bouw in Hardenberg/Nieuwleusen zegt: ‘Als we dit als sector houttechniek en opleidingsbedrijven/mbo goed oppakken, zijn we beter zichtbaar en verhogen we onze slagkracht om de houtprofessionals van morgen in onze levendige sector te interesseren.’

Manager Relatiebeheer en Marktontwikkeling Stef Noppers van Espeq Bouwopleidingen zegt: ‘Deze campagne is een welkome aanvulling op de al bestaande initiatieven om de instroom in de sector te vergroten. Ik ben blij dat de tone-of-voice goed aansluit op de belevingswereld van de nieuwe lichting vakmensen.’

Directeur Rien Oerlemans van BosMti Opleidingen: ‘Samenwerking is belangrijk. Ik hoop dat deze campagne op vruchtbare bodem valt, ook bij de individuele lidbedrijven. Uiteindelijk bepalen zij individueel hoe aantrekkelijk de sector is voor instromers. Het is ieders belang goed en genoeg opgeleid personeel voor de toekomst te werven en te houden.’

Staat als een huis

SSWT-directeur Karoly Bukholczer is erg trots op de brede opzet van de campagne en de samenwerking tussen campagneteam, betrokken organisaties en de acht regionale opleidingsbedrijven. ‘Dankzij de inhoudelijke en organisatorische inzet van Yvonne Hogt en Mireille Vriezekolk namens SSWT, Mirjam Wisselaar van Hout- en Meubileringscollege en Samantha Schreuder van Centrum Hout hebben we met ‘Werken in Hout is Goud’ een breed gedragen wervingscampagne die staat als een huis.’

Het scholingsfonds Stichting Sociaal en Werkgelegenheidsfonds SSWT, vakopleider HMC Rotterdam/Amsterdam, regionale opleidingsbedrijven en hun leden en brancheorganisaties scharen zich met steun uit het Regionaal Investeringsfonds (RIF) achter de in 2023 opgestarte campagne ‘Boost de Houttechniek’. Deze richt zich in het houttechniekonderwijs op professionalisering, duurzame samenwerking, onderwijsontwikkeling en met de nieuwe campagne op werving.

Mis niets meer met Houtwereld in print of digitaal

Eén reactie op “Nieuwe campagne ‘Werken in Hout is Goud’

  1. […] dat met name jongeren weten dat er in die sector heel veel kansen zijn. Vandaar dus ook de nieuwe wervingscampagne voor ‘de houttechnieker van morgen’, onder de noemer ‘Werken in hout is […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld.  Abonneer