Ga naar hoofdinhoud

Interieurbouwers hebben het zwaar

De coronacrisis drukte de eerste helft van 2020 de omzet in de meubelbranche flink omlaag. Maar er zijn grote verschillen tussen meubelfabrikanten, interieurbouwers en toeleveranciers.

Dit blijkt uit de nieuwste conjunctuurmonitor van brancheorganisatie CBM. De leden spreken van dalende omzet, orders, bedrijfsresultaten en investeringen. En dat komt allemaal door de coronacrisis.

Conclusie is dat de helft van de bedrijven in de eerste helft van dit jaar géén winst heeft gemaakt. Een kwart van de leden speelde quitte en een kwart draaide met verlies. Vooral deze laatste groep is gestegen, van 6% naar 24%.

Verwachtingen op peil

Positief is dat consumenten en bedrijven de coronaperiode gebruiken om hun werk- en leefomgeving op te knappen. Hoewel bij fabrieken van woonmeubilair de winstgevendheid onder druk stond, blijven hun verwachtingen daarom toch op peil. Van de toeleveranciers wist zelfs een grotere groep meer omzet te scoren.

Hand op de knip

Negatief is echter dat opdrachtgevers in andere sectoren erg lijden onder de gevolgen van het coronavirus en hun hand op de knip houden. Hotels en restaurants stellen opdrachten uit of trekken ze in. Ook investeren winkels minder snel in een nieuw interieur. Vooral interieurbouwers hebben het daardoor zwaar. De helft van hen zag de omzet en het bedrijfsresultaat zakken.

Klik hier voor de volledige conjunctuurmonitor

(foto: Van Assem Interieurbouw)

Lees ook: Minder terugval in meubel & interieur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer