Ga naar hoofdinhoud

Pak jij marketing- en verkoopkansen door op trends in te spelen?

Mensen gaan de natuur steeds meer opzoeken.

Marlene Dekkers is eigenaar van bureau Marketingaccent in Helmond. In een serie gastblogs voor Houtwereld schrijft ze over haar ervaringen in de houtsector en geeft ze marketingtips. Lees hier haar volgende blog.

Met de terechte aandacht voor klimaatverandering en de toenemende urgentie om duurzame (bouw)oplossingen toe te passen, nemen de marketing- en verkoopkansen voor de houtbranche toe. Per slot van rekening kunnen we werken met natuurlijke materialen die de aarde niet uitputten. De vraag is, pak je deze marketing- en verkoopkansen zelf, of laat je het aan de keten of de gebruiker over wanneer jij iets van deze gunstige omstandigheden gaat merken?

Leuk gezegd Marlene, maar je hebt het over dusdanige macro-invloeden dat ik het niet 1-2-3 voor mijn bedrijf in de praktijk kan brengen. Inderdaad, het lijkt zo dat oplossingen voor grote thema’s als klimaatverandering en duurzaamheid geen duidelijke link hebben met jouw aanbod, maar maak het eens wat kleiner dan. Persoonlijker zelfs.

Welke duidelijke positie neem jij in de maatschappij in als het over deze thema’s gaat? Wat draag je specifiek bij met jouw producten en diensten? Het stikt van de voordelen, kennis en passie rondom deze thema’s. Breng dat voor het voetlicht. Geef je visie op wat speelt. Relateer het aan deze urgente thema’s die ons allemaal aangaan. Die schreeuwen om oplossingen, klein en groot. Uiteraard is er daarbij direct of indirect altijd een link te leggen tussen jouw producten en deze thema’s.

Trends om op in te haken

Met de grote problemen waar we voor staan, ontstaan ook nieuwe trends. Speel hier slim op in. Dat is niet alleen voor jouw zaak goed, maar je doet het ook voor de goede zaak. Ik geef een paar voorbeelden die je hopelijk inspireren om je visie, mening en oplossingen vaker te delen met jouw publiek, zodat je marketing- en saleskansen verzilvert.

Naturiteit

Je gaat in toenemende mate horen over ‘naturiteit’. Mensen gaan de natuur steeds meer opzoeken, halen de natuur naar binnen. Je begrijpt dat dit kansen biedt op het gebied van houtbouw, interieur en exterieur. Omdat de natuur ervaren wordt als een veilige plek om in te verblijven, zul je ook iets moeten doen aan hardnekkige vooroordelen over vernietiging van bossen voor houtbouw. Weerspreek de onzin die verteld wordt en vertel hoe het echt zit. Voorvechters genoeg in de houtbranche, maar iemand moet wel het podium pakken!

Biophilic design

Het besef dat de veranderingen nodig zijn om de aarde leefbaar te houden groeit ineens harder dan voorheen. Mensen herontdekken de natuur daarbij als inspiratiebron. Ook als het gaat over bouwen. Wat te denken van ‘biophilic design’, de naam die gegeven is aan het concept dat mensen zich steeds meer laten inspireren door de natuur en zich ermee verbonden voelen. Er worden steeds meer elementen van de natuur in leefomgevingen gebracht. Koren op jouw molen toch?

Biomimicry

Of neem de biomimicry-ontwikkeling. In toenemende mate leren we (weer) van de genialiteit van de natuur. Je ziet het steeds vaker nagebootst worden in architectonische ontwerpen, maar ook in allerlei processen en producten.

Haak in!

Zijn deze trends ver-van-je-bed-shows? Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Gebruik deze nieuwe trends die door het grote publiek omarmt worden als haakjes om jouw verhaal te vertellen. Vind je het lastig om de juiste haakjes te vinden of toe te passen? Ik kan je helpen. Sowieso bof je enorm, want jouw verhalen hebben helemaal geen opsmuk nodig. De argumenten kloppen van nature.

SONY DSC

Auteur: Marlene Dekkers, www.marketingaccent.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer