Ga naar hoofdinhoud

Investeer in heftruckchauffeurs voor het te laat is

Een hef- of reachtruck besturen is een vak, benadrukt Maarten Dullaert, commercieel manager van BLOM Opleidingen. Uit het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs blijkt dat lang niet elke werkgever dat even goed beseft. Denk alleen al aan de grote verschillen in salaris tussen de bedrijven die heftruckchauffeurs inzetten. Wie ook op termijn verzekerd wil zijn van voldoende vakbekwame chauffeurs, zal moeten investeren. Niet alleen in salaris, maar ook in opleiding en materieel.

Tot aan de uitbraak van het coronavirus kampten grote delen van Nederland met een tekort aan heftruckchauffeurs. Als het virus straks is bestreden en de economie weer aantrekt, is de kans groot dat opnieuw een tekort ontstaat. Bedrijven die zich tegen die tijd willen verzekeren van voldoende vakbekwame heftruckchauffeurs, doen er goed aan om te kijken naar het geboden salaris. Is dat marktconform of niet?

Het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs laat zien dat de verschillen in salaris groot zijn. Een groot deel van de heftruckchauffeurs verdient tussen de 1.800 en 2.600 euro per maand. Maar er zijn ook chauffeurs die veel minder of juist veel meer verdienen. Vanwege de grote verschillen is de kans groot dat heftruckchauffeurs gaan ‘shoppen’ bij werkgevers in de buurt, in de hoop daar meer te kunnen verdienen. Dat geldt zeker voor chauffeurs van ondernemingen die minder goed betalen.

Investeer in ontwikkeling

Bedrijven die zich willen verzekeren van voldoende mankracht, zullen behalve in salaris ook in ontwikkeling van heftruckchauffeurs moeten investeren. Het besturen van een hef- of reachtruck is een vak waarvoor competenties nodig zijn. Heftruckchauffeurs moeten de gelegenheid krijgen om die competenties te ontwikkelen, te verbeteren en te onderhouden. De vraag is of eens per vijf jaar een korte opfriscursus voldoende is.

Neem heftruckchauffeurs serieus. Laat merken hoe belangrijk ze zijn voor het bedrijf, maar blijf daarnaast ook aanspreken op rijgedrag, aanrijdschades en veiligheid. Investeer in veiligheidscampagnes, toolbox-meetings en e-learning, zoals één op de vijf ondernemingen al doet. Wie niets doet en chauffeurs aan hun lot overlaat, blijft zitten met ongemotiveerde, ongeïnspireerde en ongedisciplineerde heftruckchauffeurs.

Investeer in materieel

Iedereen die een heftruckopleiding heeft gevolgd, weet hoe belangrijk het is om goed te kijken. Kijken naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts en omhoog. Maar heftruckchauffeurs hebben geen ogen in hun achterhoofd. En zelfs als ze dat hadden, was dat geen oplossing voor de dode hoeken die elke heftruck heeft. De markt biedt vandaag de dag slimme camera’s die uitkomst bieden. Uit het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs blijkt dat veel chauffeurs het nut van die camera’s inzien, maar dat het gebruik ervan achterblijft.

Wie zijn heftruckchauffeurs serieus neemt, luistert naar hun wensen en eisen. Wat is hun oordeel over het materieel waarop ze rijden? Welke hulpmiddelen hebben zij nodig om hun werk nog beter, sneller en vooral veiliger te kunnen uitvoeren? Investeer in die hulpmiddelen. Veel chauffeurs brengen acht uur per dag door op hun machine. Dan is een beetje aandacht voor hun werkomgeving op zijn plaats. Dat helpt om chauffeurs aan je te binden en voor het bedrijf te behouden.

Auteur: Maarten Dullaert, commercieel manager BLOM Opleidingen

Lees ook: Kies niet altijd het beste hout

(foto: BLOM Opleidingen)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer