Ga naar hoofdinhoud

Is Onboarding te hip voor de timmerindustrie?

Jorine Rupert werkt als arbeidsbemiddelaar bij Technopark in Heerenveen. In haar gastblog voor Houtwereld legt ze uit wat ‘Onboarding’ is. En hoe timmerfabrikanten hier hun voordeel mee kunnen doen als het gaat om de begeleiding van nieuwe werknemers.

Ik hoor je denken…”Weer zo’n hippe Engelse term.” Maar als wij ons hierin verdiepen, is het echt zo slecht nog niet en zeker niet te hip voor de timmerindustrie. Eerder een keiharde noodzaak. Je hebt namelijk heel veel tijd en moeite gestoken in het vinden van een nieuwe kracht. Door ook tijd en moeite te steken in het instroom/inwerkproces is de kans veel groter dat je nieuwe medewerker snel een productieve kracht wordt.

Ik neem jullie even mee in wat Onboarding nou precies is. Het is het proces waarin de nieuwe medewerker zal worden begeleid (ingewerkt) tot het moment dat hij/zij geheel mee kan draaien in de productie.

Zonde van alle moeite

Wist je dat 5% van de nieuwe medewerkers direct stopt na een vervelende eerste dag? En dat zo’n 20% binnen 45 dagen alsnog vertrekt, wanneer er geen of te weinig aandacht voor hem/haar is? Wordt er niet of onvoldoende moeite gestoken in een goed inwerktraject, dan kun je van 1 op de 3 werknemers in het eerste jaar afscheid nemen. Zonde dus van alle moeite die je erin hebt gestoken om die nieuwe werknemer binnen te krijgen.

Elk goed Onboardingtraject begint met het beantwoorden van een simpele, maar belangrijke vraag: “Als jij die nieuwe medewerker zou zijn, hoe zouden dan jouw ideale eerste dagen eruit zien?” Als je daarop antwoord geeft en de volgende drie punten meeneemt in het traject, kan het niet anders dan succesvol verlopen.

Sociaal

Zorg dat de nieuwe medewerker zich welkom voelt. Ga er eens rustig voor zitten om elkaar beter te leren kennen. En doe dat niet alleen de eerste dag, maar loop regelmatig langs om te vragen hoe het gaat. Steek hem direct in bedrijfskleding, zodat hij zich onderdeel voelt van het team en koppel hem aan een geschikt maatje op de werkvloer. Dat is meteen een stuk gezelliger!

Operationeel

Zorg dat de nieuwe medewerker gelijk de beschikking heeft over het juiste gereedschap en voldoende kennis heeft om zijn werk te kunnen doen. Inventariseer daarom op de eerste dag wat zijn huidige kennis is en bepaal of scholing nodig is. Organiseer dit daarna ook zo snel mogelijk, zodat het zelfvertrouwen van de medewerker kan groeien en hij zich snel kan ontwikkelen.

Strategisch

Zorg ervoor dat de nieuwe medewerker de organisatie kent en weet bij wie hij kan aankloppen. Maak een rondje met hem door de fabriek en op kantoor, zodat je de collega’s kunt voorstellen met wie hij veel te maken krijgt. En neem je nieuwe medewerker ook meteen mee in je doelen, plannen en cultuur. Zo wordt hij direct een onderdeel van de organisatie.

Medewerker wordt ambassadeur

Het Onboarding-traject heeft een heel positief effect op nieuwe medewerkers! Ze zijn meer tevreden en presteren daarom ook beter. Ze zullen positief over het bedrijf praten, dus je maakt direct een ambassadeur van je nieuwe medewerker. En natuurlijk heel belangrijk: een goede integratie leidt snel tot een effectieve medewerker en een lager verloop.

Eigenlijk klinkt het allemaal heel logisch toch? Een moderne term die voor je nieuwe werknemer en je bedrijf alleen positieve gevolgen zal hebben. Nog even wennen aan het woord en dan snel aan de slag met “ONBOARDEN”.

Auteur: Jorine Rupert, Technopark (“Het is onze missie om zowel voor uitzendkrachten als bedrijven op een positieve manier het verschil te kunnen maken in de breedste zin van het woord”)

Lees ook: Niet laten verleiden (blog van Splinter)

3 reacties op “Is Onboarding te hip voor de timmerindustrie?

  • Gerard Bouwman

    Mooi initiatief. Hard nodig. Zou een must in de timmerindustrie moeten zijn voor elke nieuwe medewerker. Dan kunnen de kosten van werving ook verminderen!

  • Goed verhaal Jorine!! Spread the Word!!

  • Geef jouw tijd, aandacht en respect. Eigenlijk woorden die normaal zouden moeten zijn, maar in de wereld steeds meer op de achtergrond lijken te raken. Zodat de mens zich gezien en gehoord, dus thuis kan voelen en een plek in gaat nemen. Mooie en broodnodige adviezen. Dank voor het verspreiden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer