Ga naar hoofdinhoud

Jaar van uitersten in meubel & interieur

Voor meubelfabrikanten, interieurbouwers en hun toeleveranciers heeft 2020 twee gezichten. “Aan de ene kant zien we bedrijven die het druk hebben en ondanks corona het jaar met zwarte cijfers afsluiten. Aan de andere kant komen leden in problemen door het wegvallen van werk en opdrachten”, constateert Marcel Horjus, voorzitter van Koninklijke CBM.

Aanvankelijk zorgde de coronacrisis voor behoorlijke paniek. Via ledenenquêtes monitorde de CBM de impact ervan. In april voorspelden de ondervraagden een omzetdaling van 25% en mogelijk meer dan duizend ontslagen. De schrik zat er goed in. Veel interieurbouwers en meubelfabrikanten vroegen NOW aan om verlies aan omzet te compenseren en ontslagen te voorkomen.

Cao

De enquêteresultaten hebben ook invloed op de cao-onderhandelingen met de vakbonden. Horjus: “Werkgevers zien op dit moment geen ruimte voor grote salarisverhogingen. Er is rust en vooral stabiliteit nodig op het coronafront en in onze branche.”

Uitdaging

Na de eerste grote golf, kreeg Nederland vóór de zomervakantie de crisis min of meer onder controle. Steeds meer Nederlanders gebruikten het vakantiegeld om hun huis op te knappen. De vraag naar meubilair nam toe en woonwinkels en bouwmarkten deden goede zaken. Ook bij interieurbouwers stroomden er nieuwe opdrachten binnen.

“Hoewel het werk aantrok, vielen ook veel medewerkers uit door corona en de quarantaineplicht”, blikt Horjus terug. “Het werd een hele uitdaging om alle meubelen en interieurs op tijd de deur uit te krijgen en voldoende medewerkers te vinden die het werk afmaakten.”

Druk of rustig

In het najaar, tijdens de tweede coronagolf, hield de CBM haar vierde onderzoek. Leden noemden de gevolgen van corona nog steeds fors, maar wel minder dan zij in april hadden verwacht. De ene groep had het druk en voorspelde 2020 goed af te sluiten. Een andere groep leed echter onder het wegvallen van werk en opdrachten.

“Hoewel sommige NOW hadden aangevraagd, moesten ze toch afscheid nemen van medewerkers. Steeds meer leden vroegen onze juristen om advies en steun bij naderende reorganisaties en ontslagen”, aldus Marcel Horjus. Bovendien groeit het aantal vragen over financiën. Voor innovaties is (even) minder aandacht.

Positieve impact

Horjus is in het dagelijks leven directeur-eigenaar van Horjus Paneel & Meubel. “Ook voor mij als ondernemer is corona een crisis met twee gezichten. Net als iedere collega in de branche, heb ik te maken met het wegvallen van omzet en opdrachten. De coronacrisis heeft echter ook een positieve impact. Het dwingt je als ondernemer om met andere ogen naar je bedrijf en naar de branche te kijken. Om nieuwe wegen in te slaan en nieuwe uitdagingen en kansen te grijpen. Want die zijn er wel degelijk. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar toch ook wel weer nieuwe energie van krijg en nieuwe creativiteit”, besluit de CBM-voorzitter.

(foto: Ostermann)

Lees ook: Eindbod cao Meubel afgewezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Word nu abonnee van Houtwereld of Het Houtblad. Abonneer